Teamprestaties optimaliseren meer dan 100 tips – Handboek voor sportcoaches

Ben je klaar om jezelf te verrijken met onze nieuwste uitgave, “Teamprestaties optimaliseren – meer dan 100 tips – Handboek voor sportcoaches”. Dit boek is de opvolger van het succesvolle “Handboek voor jonge sporters, topsporters en topsportouders”? Onderaan deze pagina vind je het bestelformulier plus een overzicht welke onderwerpen in dit boek aan bod komen. Wil je meer inzicht, dat kan via deze bladerpdf.

De opbrengst van dit boek wordt ook weer gebruikt om jonge sporttalenten financieel te ondersteunen. Dit doen we onder andere via het Yvonne van Gennip Talentboek. Het gaat de stichting om het waarmaken van dromen. Als hier medailles uit volgen is dat mooi. Maar laten we meer jonge sporters de kans geven om hun droom te volgen.

Hoe krijg je nu een high performance team?

Factoren die van belang zijn: leiderschap, een veilige omgeving, elkaar als team willen versterken, duidelijke doelen, duidelijke rollen per individu, open communicatie en de mens als sporter centraal zetten.

Intrinsieke Motivatie

In de opleiding heb je geleerd dat je rekening moet houden met de intrinsieke motivatie van de sporters die jij coacht. Hoe kun je de intrinsieke motivatie van sporters optimaliseren (zelfdeterminatietheorie van Deci & Ryan)? Waar moet je daarbij rekening houden:

• Binding maken met de sporters.
  • Competenties gebruiken.
  • Autonomie geven.

Meer dan 100 Tips

In dit boek staan meer dan 100 tips die antwoord geven op hoe je van een team een high performance team kunt maken. Kijk welke tips bij jou als coach passen. Net zoals in het ‘Handboek voor jonge sporters, topsporters, topsportouders’ staan ook in dit boek opdrachten die je kunt uitwerken. De QR codes in het boek verwijzen naar ondersteunende filmpjes. In dit boek is weer een combinatie van theorie ondersteund met praktijkvoorbeelden.

Teamprestaties optimaliseren - meer dan 100 tips

OVERZICHT HOOFDSTUKKEN BOEK

Hoofdstuk 1 – Teamontwikkeling

Als het stormt wil je dat het fundament van je organisatie stevig staat. Hoe zorg je dat het fundament stevig blijft staan als het even niet zo loopt als jullie vooraf bedacht hadden.

Onderwerpen die in dit hoofdstuk besproken worden zijn onder andere hoe je een organisatie bouwt, op welke wijze je het beste controle over de processen houdt, waarom het belangrijk is om de processen goed vast te leggen. Wanneer de organisatie staat, hoe zorg je er dan voor dat jouw team competent wordt en zich veilig voelt? Een belangrijk element binnen het bouwen van een team is kwetsbaarheid.

Binnen teamontwikkeling is het natuurlijk belangrijk, dat elk teamlid weet wat het doel is waarnaar wordt gestreefd. Binnen het bouwen van het fundament is het extreem belangrijk, dat iedereen weet welke exacte richting opgegaan moet worden.

Je werkt met sporters, maar laten we ons goed beseffen dat deze sporters in de eerste plaats mensen zijn, ieder met zijn/haar eigen talenten. Op welke wijze kun je achter de persoonlijkheid van de mens achter de sporter komen, want als je deze informatie hebt, kun jij beter jouw coaching op het individu afstemmen.

Hoofdstuk 2 – Leiderschap

Veel coaches geven aan dat zij in het begin van hun carrière constant controle wilden houden op alle processen. Maar hoe kun je nu op de beste manier taken delegeren, wanneer kun je wel/niet delegeren en op welke wijze kun je jouw assistenten leren om jouw taken over te nemen? Hoe kun je ook autonomie geven aan de sporters die jij begeleidt?

Als jij jouw sporters optimaal wilt bereiken, dan zul je constant moeten kijken wat jouw sporters nodig hebben. In dit hoofdstuk lees je waarom empathisch leiderschap belangrijk is en hoe je empathisch kunt worden, plus op welke wijze je als coach op een pedagogische manier leiding kunt geven aan jouw sporters. Hoe bouw je een duurzame relatie op met de sporters die jij begeleidt?

Sporters presteren beter als zij vol zelfvertrouwen zijn. Hoe kun jij dit proces als coach managen.

Hoofdstuk 3 – Communiceren

Wat houdt communiceren in? Waarom is het soms zo dat de ander niet hoort wat jij zegt of bedoelt? Welke valkuilen zijn er in de communicatie tussen jou en de sporter(s)? Waarom is het gebruik van groeitaal, positieve coaching zo belangrijk om duurzame relaties op te bouwen met jouw sporters?

Hoofdstuk 4 – Verhalen van experts

In dit hoofdstuk komt de directeur van de DSM wielerformatie aan het woord. Lees hoe hij zijn ploeg heeft vormgegeven. Sporters en coaches vertellen wat zij belangrijke skills vinden van een coach en/of welke skills sporters hebben gemist bij hun coach. In dit hoofdstuk lees je ook waarom het belangrijk is als coach om te investeren in groei.

Hoofdstuk 5 – Stakeholders

Vaak zijn wij als coach zo bezig met het ontwikkelen van het team, dat we soms wel eens vergeten dat wij als coach ook anderen moeten meenemen in ons verhaal. Welke mensen zitten in jouw cirkel van betrokkenheid en waarom is het belangrijk om deze groepen ook te informeren.

Opdrachten

17 opdrachten die je kunt uitwerken.

Blader pdf – link Teamprestaties optimaliseren meer dan 100 tips – Handboek voor sportcoaches

"*" geeft vereiste velden aan

Teamprestaties optimaliseren

Teamprestaties optimaliseren - Meer dan 100 tips